همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: ثروتمند چینی به خاطر ضعف خدمات پس از فروش، ماشین لامبورگینی جدید خود را با پتک کوبید!
بشر در فرایند تاریخ طبیعی تکامل خود، قبل از هرچیز موجودی اعتراضگرا بوده تا اندیشه گرا. یعنی برخلاف آموزه دکارتی، میگوید: معترضم، پس هستم.
به نظرم این تاجر چینی، آقای هان، مصداق بارز این گفته روانشناسی باشد. البته آقای هان باید بگوید: خرد میکنم، پس هستم.
داستان از این قرار است که آقای هان، تاجر موفق شهر چینگدائو، استان شاندونگ چین چند ماه پیش یک ماشین لامبورگینی گالاردو بسیار گران، خریداری میکند. بعد از مدت کوتاهی این ماشین دچار نقص فنی شده و او مجبور به تماس با شرکت خدمات پس از فروش برای رفع این اشکال میشود.
شرکت لامبورگینی گالاردو یک گروه مهندس همراه با یک دستگاه تریلر می فرستد تا در صورت وجود مشکل اساسی ماشین را به تعمیرگاه مرکزی بازگردانند.
متاسفانه این گروه موفق به رفع مشکل نشده و به اجبار ماشین را به تعمیرگاه برمی گردانند. چند روز بعد شرکت مذبور با او تماس گرفته و می گوید؛ به دلیل فشار زیادی که شما به ماشین آوردید، ماشین دچار این مشکل یا نقص شده است. به همین دلیل ما نمیتوانیم به شما سرویس و خدمات رایگان ارائه دهیم.
آقای هان، مالک ماشین لامبورگینی عصبانی شده و با مدیر عامل شرکت لامبورگینی گالاردو چین تماس می گیرد، ولی او هم کاری برای او انجام نمیدهد.
به همین خاطر آقای هان در اعتراض به خدمات ضعیف "پس از فروش" ماشین خریده شده، دست به کار عجیب و غریبی میزند. یعنی یک گروه گارگر ساختمانی، استخدام می کند تا در روز جهانی حقوق مصرفکنندگان، ماشین لامبورگینی گالاردو او را با "پتک"، درب و داغون کنند!!!
آقای هان میگوید: "در چین حقوق مصرف کننده در حد بسیار ضعیفی قرار دارد و یا اصلا رعایت نمیشود. هر ماشینی که تولید میشود، باید خدمات پس از فروش آن در حد قیمت و ارزش بر آورد شده باشد. در غیر اینصورت گارانتی هیچ معنای نخواهد داشت".
تاجر چینی با این نوع اعتراض، خود را به خبر سازترین فرد در رسانههای چین و جهان تبدیل کرده است. در روز جهانی حقوق مصرف کنندگان، رسانههای جمعی بخصوص تلویزیون ملی کشور چین با پخش فیلم لحظه به لحظه این اعتراض آب و تاب بیشتری به آن دادند.
عکاسان خبری هم بیکار ننشستند.آنها با فریمها و کادر بندیهای، دقیقهای خود سعی کردند تصاویر مهیجی از این ماشین زیبایی که در حال خرد شدن زیر پتکهای سنگین کارگران بود، برای روزنامهها و سایتهای خبری تهیه کنند.
مردم هم در این میان بیکار ننشستند، بلکه با مشت، لگد و بعضا با گرفتن پتکهای کارگران خسته به جان این ماشین بی زبان و بخت برگشته افتاده بودند.
روانشناسان معتقدند؛ یک نظم مدیریتی پایا و پویا، در هر سطحی که باشد از خانواده، مدرسه، شرکت، سازمان، شهر تا یک جامعه، برای کسب نتیجه مطلوب در رشد و پرورش رفتاری می بایست از پرورش رفتارهای اعتراضی آغاز و حمایت کند.
با توجه به این گفته، باید گفت؛ آقای هان با حمایت رسانهها و مردم، گام بسیار اساسی در راستای پویا سازی شرکت گالاردو برداشت. چرا که بعد از این اقدام عجیب، فروش لامبورگینی گالاردو در چین 78 درصد کاهش پیدا کرد.
این آمار یعنی ورشکستگی یک شرکت ماشین سازی به نام لامبورگینی گالاردو به دلیل نظام مدیریتی ضعیف و ناسالم.
شایان ذکر است که قیمت ماشین لامبورگینی گالاردو در چین 3،000،000 میلیون یوان که معادل 529.000 تا 757.000 دلار است یا بود.